Kunstgeschiedenis.jouwweb.nl
Home » architectuur » moderne architectuur » functionalisme

functionele architectuur

Functionalisme is een architectonisch concept, waarbij de vorm van een bouwwerk het gevolg is van de functie die het moet vervullen.

Het begrip wordt ook vaak gebruikt voor "de Internationale Stijl". 
 
oorsprong
De Chicago School-architect Louis Henry Sullivan gaf met zijn uitspraak 'form ever follows function' het functionalisme voor het eerst bekendheid. Zijn leerling Frank Lloyd Wright adopteerde zijn ideeën en het vereenvoudigde 'form follows function' werd al snel een populaire leus

Functionalisme is een stroming in de architectuur die inhoudt dat constructie en uiterlijk bepaald moeten worden door de functie van het gebouw.

Alle uiterlijke kenmerken moeten een afspiegeling zijn van functionele elementen.

Schoonheid is hierbij dus geen doel op zich.

Daarom geen versiering zonder dat deze toevallig ook een functie voor het gebouw heeft.

De idee achter het functionalisme is gelegen in zijn functie. Form Follows Function.

De bedenker van deze stijl is Louis Sullivan (Chicago, begin 20ste eeuw). Hij was zelf niet helemaal puur functionalist want hij gebruikte wel versieringen op zijn gevels.

Ludwig Mies van der Rohe heeft echt geprobeerd het functionalistisch ideaal na te leven. Hieruit is de functionalistische of moderne architectuur uit de jaren 50 en 60 ontstaan.

Louis Henry Sullivan (Boston, 3 september 1856 - Chicago, 14 aprll 1924) was een Amerikaans architect, die belangrijk was bij de ontwikkeling van de wolkenkrabber in Chicago. Hij was de bekendste exponent van de Chicago School of Architecture (1887-1893

 

Ludwig Mies van der Rohe was een Duits-Amerikaan architect en meubelontwerper die de ontwikkeling van de 20e eeuwse architectuur sterk beïnvloedde.

Zijn ontwerpen kenmerken zich door heldere vormen en veelvuldig gebruik van glas, staal en beton

 

Zijn bouwstijl kenmerkt zich door strakke lijnen en een consequent gebruik van staal en glas met constructief knap bedachte en mooi ogende hoekoplossingen. Hij was de geestelijke vader van de standaard-wolkenkrabber" die in feite beperkt is tot een "blok", bestaande uit een stalen raamwerk gevuld met glas. (De gevel had hier geen dragende functie meer: het gebouw werd gedragen door een "intern" geraamte).

De afwezigheid van ornamenten betekende een duidelijke breuk met de traditie.

Het minimalistisch motto "Less is more" vatte zijn stijl goed samen: de vorm moest tot het minimum teruggebracht zijn, maar dat minimum moest wel, qua verhoudingen en materialen, perfect zijn.
Dit alles leidde wel tot architectonisch zeer verantwoorde ontwerpen.

Niet iedereen waardeerde deze stijl.