Kunstgeschiedenis.jouwweb.nl
Home » beeldhouwkunst » 20'eeuw

 

In de 20e eeuw volgen diverse stijlen en stromingen elkaar in snel tempo op.

Deze eeuw kan worden gezien als een periode van steeds andere moderne ontwikkelingen.

Er ontstonden een aantal stijlen als reactie op elkaar.

De kunst werd op een geestdriftige manier alsmaar vernieuwd. Zo was er grote nadruk op het experimenteren met allerlei materialen.

Ook door het inslaan van nieuwe wegen ontstonden nieuwe vormentalen.

Kunstenaars begonnen zich bijvoorbeeld actiever met de politiek bezig te houden. 

Ze zochten naar vormen hun maatschappelijke betrokkenheid uit te drukken.

Kunst waar afscheid genomen wordt van de traditionele, realistische schilder en beeldhouwkunst en waarin de beeldende kunst zich langzamerhand steeds meer richting abstractie ontwikkelt.

Primitieve Afrikaanse sculpturen hadden veel invloed op de moderne beeldhouwkunst

Beeldhouwkunst 1900-1945
Beeldhouwers stonden net als schilders in dienst van opdrachtgevers, bijvoorbeeld voor monumenten, portretten, beelden voor graven en versieringen voor gebouwen.
Na de eeuwwisseling (1900) werden ook de beeldhouwers zelfstandiger. Ze wilden zelf beslissen wat ze maakten en wat ze mooi vonden.

Menselijk verhaal

Ook bleven er beeldhouwers bestaan die tamelijk realistische beelden maakten. Je kunt duidelijk zien wat het beeld voorstelt.

Menselijke gevoelens, bijvoorbeeld verdriet, weten deze beeldhouwers duidelijk weer te geven. Deze kunstenaars heten expressionisten.

Expressie betekent uitdrukking van gevoelens.

 

brancusi.jpg

brancusi

lehmbruck                                                                                

De 20e eeuw heeft twee wereldoorlogen gekend, en ook dat heeft veel invloed gehad op de beeldende kunst.

 

 

lehmbruck

barlach

Kunst voor de Eerste Wereldoorlog

Vanaf het begin van de 20e eeuw kwam er een explosie van stijlen en stromingen op gang. Stromingen aan het begin van deze eeuw waren het Russische suprematisme en constructivisme.

In Frankrijk had men het Orphisme, in Italië het futurisme en de pittura metafisica. Het meest invloedrijk waren echter het expressionisme en het kubisme

Het waren onder andere Pablo Picasso en Georges Braque die er voor zorgden dat de beeldhouwkunst sensationeel veranderde aan het begin van de twintigste eeuw. Eeuwenlang waren de traditionele materialen van de beeldhouwer marmer, brons of klei geweest. Nu werd er gekozen voor karton, plaatijzer, draad of hout. Alles mocht en alles kon!

Niet alleen het materiaal veranderde, maar ook de onderwerpen van de beeldhouwers. In de middeleeuwen zagen we voornamelijk religieus werk; stenen beelden bij de ingang van de kerk. In de barok zagen we ook mythologische figuren die meestal naakt, vol beweging en emotie ter decoratie dienden. In de twintigste eeuw kon alles onderwerp zijn. Zo maakte Picasso een sculptuur van een gitaar, maar het kon evengoed een vogel zijn of zelfs iets dat geen onderwerp had. Het was een abstract werk; vorm en materiaal waren het belangrijkste.

duchamp_roue-2.jpgFietswiel op een krukje

Marcel Duchamp, Fontein (1917), verloren gegaan

In 1913 monteerde Marcel Duchamp een fietswiel op een krukje.  Dit stelde hij tentoon en verklaarde dat het een kunstwerk was.  Was dit nog wel kunst?

Duchamp wilde laten zien dat (een combinatie van) kant-en-klare voorwerpen ook een kunstwerk kan zijn.

Dergelijk werk noem je een ready-made. Hij speelt met de definitie van wat kunst is, maar ook van wat een kunstenaar is.

 

De Tweede Wereldoorlog betekende een omslag in de kunst: kunstenaars gingen steeds meer experimenteren stijlen en materialen.

In de kunst van 1945 tot nu kun je zien dat het experimenteren doorgaat in uitzonderlijke gebouwen die ontworpen zijn door verschillende bijzondere architecten. In de 2e helft van de twintigste eeuw kon een kunstenaar verf op doeken gooien of een kant en klaar product uit de winkel tot kunst verheffen. 

In de Beeldhouwkunst werd er met allerlei (niet voor de hand liggende) materialen gewerkt. Ook de natuur werd betrokken, als onderdeel, in de vormgeving van een Kunstwerk. Ook de computer werd onderdeel van de hedendaagse kunst. Kortom, veel veranderingen die inhoudelijk de betekenis van kunst veranderden.