Kunstgeschiedenis.jouwweb.nl
Home » moderne kunst 20'eeuw » kinetische kunst

KINETISCHE KUNST

 Kinetische kunst is een stroming in de kunst waarin beweging centraal staat

large-chairs.large.jpg

KINETISCHE KUNST

Kinetische kunst is een richting in de moderne kunst, waarbij met bewegende objecten of de suggestie van beweging gewerkt wordt.

De kinetische kunst werkt met natuurkrachten (wind, water) of mechanische krachten (magneten, motoren), ofwel de toeschouwer.

Deze kunst was een speelterrein voor het toepassen van de nieuwe technologie en wetenschappelijke onderzoeken.

 

Men kan de kinetische kunstwerken indelen in bewegende en beweegbare werken.

Bij de bewegende werken heeft de beweging in het kunstwerk zelf plaats, hetzij door middel van wind of water, hetzij door een motor of een magneet.

Bij de beweegbare werken ontstaat de beweging door suggestie. 

Deze werken zijn zo vervaardigd dat zij sterke of minder sterke optische effecten teweegbrengen naarmate men er snel of minder snel langs loopttinguely

Heureka van Jean Tinguely in Zürich

"Tijd en Beweging proberen uit te beelden".

In de kunst wordt al van oudsher geprobeerd beweging vorm te geven.

Pas in de 20e eeuw met de futuristische manifesten van Carra, Russolo, Balla en Severini. maken we kennis met de eerste theoretische grondslagen van de dynamiek in de Kunst

Robert Delaunay en Piet Mondriaan bevestigen, na 1913, de dynamische eigenschappen  van  kleur (elk op hun eigen manier).

Het is Marcel Duchamp die in dat jaar het eerste echt mobiele werk creëert met zijn Fietswiel. De kinetische kunst is geboren.duchamp_roue-1.jpg

 

Dadaïsme en optische illusies uit de Op-art spelen hun rol in het kinetisme en Man Ray realiseert, in 1920, zijn eerste mobiele prestaties Abat-jour en Object of obstruction. Vladimir Tatlin creëert zijn gigantisch Monument voor de Derde Internationale, in Rusland, en Naum Gabo presenteert zijn Construction cinétique ook al in datzelfde jaar.

Alexandre Archipenko schept met zijn machine Archipentura, in 1924, de illusie van beweging 

machine.jpg

Twee- en driedimensionele kunst worden door beweging en tijd beinvloed.

MODULATEUR-ESPACE-LUMIERE-1.jpg

In Duitsland speelt Bauhaus een rol met Oskar Schlemmer, Herbert Bayer, Josef Albers en Laszlo Moholy-Nagy, die van 1922 tot 1930 aan zijn Modulateur espace-lumière werkt.

De Amerikaan Alexander Calder, beroemd door zijn Mobiles, sinds 1932, realiseert zijn eerste Bocal de poissons rouges à manivelle in 192