Kunstgeschiedenis.jouwweb.nl
Home » actuele kunst & kunstenaars » Michael Raedecker

Michael Raedecker

the reflex

Michael Raedecker (Amsterdam,12 mei 1963) is een Nederlands kunstenaar die in Londen woont. Hij is een achterkleinzoon van John Rädecker, een Nederlandse beeldhouwer, schilder en tekenaar. Hij geniet in het buitenland veel grotere bekendheid dan in Nederland.

Raedecker studeerde voor modeontwerper aan de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam van 1985 tot 1990 en assisteerde korte tijd de Belgische modeontwerper Martin Margiela. Vervolgens studeerde hij in de jaren 1993/94 aan de Rijksakademie van Beeldende Kunsten in Amsterdam en behaalde zijn MFA bij Goldsmiths in Londen in 1997.

Raedeckers schilderijen kenmerken zich door een aparte stijl en gebruik van materialen: hij verwerkt stoffen en borduurt garens op een met acrylverf bewerkte ondergrond. Hierin herkent men zijn afkomst als modeontwerper. Het kleurgebruik is minimaal en de afbeeldingen zijn van alledaagse dingen, bijvoorbeeld een tafel met stoelen, wasgoed wapperend aan een waslijn en stillevens.

Raedecker heeft zijn werk internationaal tentoongesteld bij vele belangrijke galerieën

 "De combinatie van schilder- en borduurwerk is al vijftien jaar het handelsmerk van Raedecker. Hij begon er ooit mee vanuit een soort van onderdanigheid. "Als beginnend kunstenaar had ik heel sterk het gevoel dat er al zoveel werk gemaakt was, door zoveel goeie kunstenaars. Wie was ik om daar nog aan bij te willen dragen? Ik zocht dus naar een vorm van toestemming om werk te mogen maken. Daarom begon ik met borduren. De moeite die dat kostte, al het handwerk dat ik moest verzetten, verleende me de toestemming om een nieuw werk op de wereld te zetten." en "Raedecker heeft bovendien zijn techniek van het borduren de laatste jaren nog verder verfijnd. In 'Opposite' een bijna leeg schilderij van een bungalow, trekt hij met wollen draden schetsmatige lijnen die eruitzien alsof ze razendsnel met houtskool getekend zijn. Terwijl die er in werkelijkheid natuurlijk met engelengeduld op geborduurd zijn. "Ik vind dat wel een mooie tegenstelling", zegt Raedecker. "Het snelle karakater van de schets tegenover de langzame handeling van het borduren, honderd keer trager dan het oorspronkelijke gebaar".
Vanaf 1999 maakte Raedecker een stormachtige carrière door, won hij internationale prijzen en is zijn werk vertegenwoordigd in vermaarde collecties als Saatchi en Tate Modern.