COBRA
De naam "Cobra" is een samenvoeging van de namen van de drie hoofdsteden van de landen waaruit de oprichters vandaan: Copenhagen - Brussel - Amsterdam
dotremont
De kunstenaars van Cobra keerden zich vooral tegen elk esthetisch academisme.
Vorm, lijn en kleur zijn de uitingen van een puur spontane actie waarbij de kunstenaars niet aarzelden terug te grijpen op de zogenoemde primitieve kunst, kindertekeningen.
Door op deze manier Kunst te maken zochten de Kunstenaars de "kinderlijke" spontaniteit.
De Cobra-beweging heeft een grote invloed gehad op de moderne kunst.
De oorspronkelijke Cobra-leden waren:
uit Denemarken: Asger Jorn
uit België: Christian Dotremont enJoseph Noiret
uit Nederland: Karel Appel, Corneille, Constant
Cobra (1948-1955)
Fantasie en experimenten
De Cobra kunstenaars wilden een nieuwe weg inslaan. Zij wilden zonder vooropgezet plan en met veel fantasie werken.
Hun inspiratiebronnen vonden ze in kindertekeningen, volkskunst, prehistorie, primitieve kunst en het werk van geesteszieken. Ze werkten direct en spontaan en zetten zich af tegen de regels van de kunstacademie " Het experiment was belangrijk".
Favoriet onderwerpen zijn dieren: vogel, kat, hond en slang.
Zelf creëerden ze fantasiedieren en –wezens; soms een combinatie van mens en dier.
De Cobrakunstenaars wilden kunst maken die toegankelijk en bereikbaar was voor alle mensen. Kunst voor en door iedereen.
Nationaliteit en klasse, kennis- en opleidingsniveau waren niet belangrijk.
Zo werkten de kunstenaars soms samen aan een kunstwerk. Ook lieten zij hun kinderen wel eens mee schilderen.
De 2 belangrijke kunstenaars van de beweging zijn Asger Jorn (1914-1973) uit Kopenhagen en de Amsterdammer Karel Appel (1921-2006).
Beiden stonden aan de wieg van de beweging.
‘La rose féroce’ (de woeste roos) van Jorn
Je ziet een explosie van kleur! Vooral het oranje en rood valt op naast het lichtblauw. Jorn heeft het gezicht niet netjes glad geschilderd, maar je kan zien hoe hij met zijn kwasten is tekeer gegaan; spontaan en direct. Ondanks dat er qua afbeelding niet veel gebeurt, zit er veel beweging en emotie in het werk.
Karel Appel
In 1947 begint Appel met beeldhouwwerken, al kun je ze niet echt zo noemen.
Hij verzamelde allerlei afval en sloopte zelfs de houten luiken van zijn ramen en de haak van de hijsbalk van zijn zolderkamer. Van dat hout, een bezemsteel en een stofzuigerslang maakte hij het werk ‘Drift op zolder’. Met rode en zwarte verf brengt hij dan nog de vorm van een hoofd en ogen aan.
constant
asger jorn
corneille
Maak jouw eigen website met JouwWeb