Pop Art en Op Art (1955-1980

richard hamilton

tomato-history-and-origins-campbell-soup-andy-warhol.jpgAan het einde van de jaren '50 van de twintigste eeuw ontstaat er tegelijkertijd in Amerika en Engeland een nieuwe stijl: Pop Art

Kunstenaars zetten zich af tegen de heersende ideeën over kunst.

Het dagelijks leven vormt hun inspiratiebron en uitgangspunt: onderzoek naar de moderne westerse beschaving in al haar verschijningsvormen, wegwerpartikelen, televisieprogramma’s, strips, film, reclames: de beeldtaal van de massamedia is pas echt interessant.

Popart is een kunststroming die tegelijkertijd, maar los van elkaar, is ontstaan in Engeland en in Amerika en haar hoogtepunt had in de jaren zestig van de 20e eeuw.

Popart was een kunststroming die voortkwam uit de tijdgeest, namelijk die van de vrijheid,

Veel popartwerken zijn op de eerste plaats decoratief en hebben nauwelijks een diepere boodschap.

Alledaagse gebruiksvoorwerpen uit de consumptiemaatschappij massaal vervaardigde serieproducten, alle mogelijke reproduceerbare objecten worden als motieven gebruikt in deze kunstbeweging. Daarmee stond de popartbeweging dichter bij het leven.                               Bij veel popartkunstenaars speelde de ironie een grote rol in hun werk.

hamiltonpopart-1.jpg

 

 

Engels kunstenaar Richard Hamilton (1922) zegt dat hij streeft naar kunst die

“begrijpelijk, vergankelijk, vervangbaar, goedkoop, massaal reproduceerbaar, jong, geestig, sexy, publiciteitsgericht, glamorous en een commercieel succes” is.

Andy Warhol (1928-1987) gaat nog een stapje verder dan Hamilton.

Hij laat zijn drukwerk uitvoeren door assistenten en al zijn onderwerpen staan van tevoren al vast. Hij gebruikt alles dat populair is als onderwerp.

Herhaling vormt een wezenlijk kenmerk van zijn kunst.

Niet alleen in het werk zelf, maar ook in de reproduceerbaarheid ervan. Een kunstwerk hoeft niet meer uniek te zijn. De kunstenaar neemt zelf geen kwast ter hand. Hij laat zijn assistenten zeefdrukken maken.

tomato-history-and-origins-campbell-soup-andy-warhol-1.jpg

George Segal

George Segal (1924-2000) heeft met Warhol gemeen dat hij zich bezighoudt met het alledaagse leven. Hij maakt beelden van mensen die zich bezighouden met dagelijkse handelingen. 

Segal zegt over zijn werk: “Ik probeer de ernst en waardigheid van de persoon vast te leggen. Ik ben afhankelijk van het model om mijn doel volledig te bereiken.”  Hij omwikkelt personen stap voor stap met gips doorweekt doek en snijdt de opgedroogde gedeeltes voorzichtig van elkaar los. Het gaat hem niet om de ‘mooie’ gedetailleerde binnenkant, maar de buitenkant, die er grof en onafgewerkt uitziet. Dat onafgewerkte geeft het vervreemdend effect waar Segal naar op zoek is. Zijn beelden plaatst hij in een omgeving die weer realistisch is.popartseagal-1.jpg

 

 

Andy-Warhol-1280x720.jpgandy warhol

 

pop art

Popart 1955 tot 1970

• Moderne welvaartsmaatschappij
• Consumptiemaatschappij
• Fel en contrastrijk
• Decoratieve en egale vlakken
• Vormen zijn scherp afgebakend
• Blow up: vergroting van het onderwerp
• Technieken: Airbrush ( verfspuit) en zeefdruk
• Fotografische zeefdruk techniek
• Onpersoonlijk en afstandelijk
• Engelse popart: erotisch, plastisch weergegeven herkenbare onderwerpen

  gecombineerd met abstracte elementen
• Seksualiteit als thema van de moderne maatschappij
• Ruimtelijke popart kunstwerken
• Elementen uit het dagelijks leven van de consumptie maatschappij worde als thema gebruikt.

popart.jpgroy liechtenstein

OP ART (optische illusie)

victor-vasarely_large.jpg

Op-art 

Op-art speelt een spel met verschillende optische illusies.

Kunstenaars spelen met geometrische abstracte patronen.

Het effect van een compositie is dat het lijkt alsof kleurvlakken en lijnen bewegen, terwijl je zelf stilstaat en het schilderij stil hangt.

De werkwijze binnen deze kunststroming komt voort uit de geometrische abstracte kunst en wordt soms gerelateerd aan de kinetische kunst uit dezelfde tijd.

Maak jouw eigen website met JouwWeb