In de context van kunst en ontwerp staat multimedia voor een benaderingswijze die zich buiten de traditionele categorieën begeeft. De term wordt meestal gebruikt in relatie met nieuwe media-ontwerpen en kunstdisciplines. Deze hebben immers per definitie een grensoverschrijdend karakter. De diverse producten die daaruit voortkomen noemt men mediakunstMiao-Xiaochun-Metamorphosis-Doubt-2011-courtesy-of-ionawhittakercom-.jpg

 

Multimediakunst

multimedia (zelfstandig naamwoord, meervoud) 1 Kunstvorm waarbij verschillende disciplines binnen één project gepresenteerd worden. 2 (computer) techniek of toepassing waarin tekst, beeld en geluid geïntegreerd zijn ... multimediaal (bijvoeglijk naamwoord) met gebruik van vele soorten middelen multimediacomputer (m) met een video- en een geluidskaart toegeruste computer voor het draaien van programma’s met beeld, geluid en tekst ... Zodra meerdere media binnen één kunstwerk zijn gebruikt, praat je over multimedia-kunst.

 

De eerste die de nieuwe media introduceerde in de artistieke wereld is Naim June Paik.  Op die manier kan hij ontegensprekelijk gezien worden als katalysator voor latere ontwikkelingen zoals multimediakunst en net.art.... onder druk van de oorlog in korea vlucht de familie paik in 1949 via hong kong naar japan waar paik onder druk van zijn familie, een doktorstitel probeert te behalen

Ga naar fotografie op:

WWW.KUNSTLOKAAL.JOUWWEB.NL 

multi-mediale kunst

Museum De Pont in Tilburg: hier is hedendaagse kunst te zien, onder andere videokunst. Leo Delfgauw is conservator.
Je ziet dingen waarvan je denkt: "ja, dat heb ik nog nooit zo bekeken!", "dat heb ik nog nooit gezien!" en dat gaat dan ook verder, dat vertaalt zich dan ook naar de dingen die je buiten het museum ziet.
Nou, kunstwerken ook met de computers en fotografie, en met video, daarvan is Bill Viola één van de meest prominente vertegenwoordigers. Het werk van Bill Viola, het videokunstwerk 'De Ontmoeting' is een modern kunstwerk in een modern medium en tegelijkertijd is het een vertaling, een interpretatie van een eeuwenoud thema, van een eeuwenoud verhaal. Het is een Bijbels verhaal van de ontmoeting van Maria en haar nicht Elisabeth op moment, dat zij allebei in verwachting blijken te zijn. En dat verhaal, dat kennen we als 'De Visitatie' en dat is in de beeldende kunst eeuwenlang weergegeven in een aantal schilderijen en afbeeldingen. Dus dat is een heel bekend moment uit die vertelling van de Bijbel. En Bill Viola heeft daar in een videowerk een eigen versie van gegeven. En je ziet het moment waarop eersttwee vrouwen met elkaar in gesprek zijn, dan komter een derde bij en dan is er een ontmoeting. Het gesprek kan je niet volgen, je kan het niet woordelijk horen, maar je kan wel aanvoelen dat het een bijzonder moment is. En als je dan goed kijkt, dan zie je dat tweevan die drie vrouwen, die blijken in verwachting te zijn. En de ontmoeting iseréén van vreugde: ze zijn blij, ze omhelzen elkaar en het hele gesprek, die hele conversatie tussen die drie vrouwen, dat is eigenlijk een soort gebarentaal. Dat gaat met handen, met blikken, met begroetingen en met een zacht gefluister. Maar het is heel dramatisch

Olafur Eliasson

Olafur Eliasson (Kopenhagen, 1967) is een Deense beeldhouwer en installatiekunstenaar van IJslandse afkomst

The Weather Project

The Weather Project (2003) was een installatie in Tate Modern in Londen. Het project maakte deel uit van de populaire Unilever series. De installatie vulde de open ruimte van de grote Turbine Hall met de representatie van de zon en de hemel.

Eliasson gebruikte een benevelingsinstallatie om een fijne mist te creëren met een mengsel van suiker en water. Ook installeerde hij een halfronde schijf, die was gemaakt van honderden mono-frequentie lampen, die zuiver geel licht uitstraalden. Het plafond van de hal was een enorme spiegel, waarin de bezoekers zichzelf konden zien als zwarte figuurtjes tegen een zee van oranje licht. Vele bezoekers reageerden hierop door op de grond te gaan liggen om dit te kunnen ervaren.

Notion motion

De installatie Notion motion (2005) werd speciaal ontwikkeld voor Museum Boijmans van Beuningen in Rotterdam. In de 1500m2 grote installatie visualiseerde Eliasson lichtgolven door een continue wisselwerking tussen licht en water. De interactie tussen die elementen en de bezoeker stond centraal

PIPPILOTTI RIST

De technieken die ze gebruikt bij het maken van haar films komen overeen met die gebruikt in videoclips. Zo zijn haar films vaak opgedeeld in verschillende shots, die op basis van ritme, in plaats van continuïteit, gemonteerd zijn. Vaak legt ze videobeelden over elkaar door middel van chroma key, waardoor de uiteindelijke video uit verschillende lagen bestaat. Ze maakt veel gebruik van vloeiende camerabewegingen. Regelmatig wordt de fisheye-objectief gebruikt om extreem close-up te filmen.

In haar werk heeft ze ruimte voor interne beelden, zoals dromen en emoties. Ze gebruikt felle kleuren om het gevoel van video die de 'echte' wereld weergeeft te verminderen. Ze vergelijkt haar videowerk met schilderijen, alleen dan bewegend. Ook het maakproces van een video vergelijkt Pippilotti Rist met schilderen, ze vindt vooral expressiviteit belangrijk in plaats van realisme

Maak jouw eigen website met JouwWeb